Gebruikerstesten en intensief samenwerken voor de Povigo app

Een slim team aan developers is een belangrijke voorwaarde voor de start van waardevolle softwareoplossingen. Maar zo’n slim team bevat best ook domein experts en eindgebruikers. Het gebeurt vaak dat we bij Kunlabora samenwerken met mensen die helemaal nieuw zijn in de wereld van software development. Dit was ook het geval in het Povigo-project. Daar lieten we projectpartners stapsgewijs kennismaken met gebruikerstesten.

Delen:

Povigo: de ontwikkeling van een digitale groei app

Vandaag begonnen we aan de release 2 development fase van Povigo: de groei-app die Kunlabora bouwt met ESF-financiering. De Povigo-app zorgt voor begeleiding voor wie terug tot de arbeidsmarkt wil toetreden na een langdurige afwezigheid. Zeker na een burn-out is het een goede app om samen met een jobcoach te gebruiken.

Eindgebruiker centraal bij ontwikkeling van de app

De Povigo-app stelt de eindgebruiker centraal. Wanneer iemand op zoek is naar een nieuwe job, registreert die in de app wat hem of haar bezighoudt. Daarbij ontvangen ze veel informatie, aanmoedigingen en tips over soft skills die ze verder kunnen ontwikkelen. Zo krijgen ze in kleine stappen de nodige aansporing om terug te keren naar de arbeidsmarkt.

Doordat de applicatie ondersteund wordt door narratieve visualisaties data science analyses, kunnen ze samen met een jobcoach patronen en verbanden ontdekken in hun zoektocht naar een baan. Zo kunnen ze samen beslissen welke vervolgstappen er mogelijk zijn.

De app schept mogelijkheden. Enerzijds geeft het de kans aan de gebruiker om zijn of haar groeiproces zelf in handen te nemen. Anderzijds kan de jobcoach gerichter ondersteuning bieden. Het zoeken naar een nieuwe job kan stressvol zijn. Zeker bij kwetsbare doelgroepen, zoals mensen die net hersteld zijn van een burn-out. Daarom dat we zoveel effectieve feedback mechanismes in de app hebben ingebouwd.

Complementaire samenwerking voor de ontwikkeling van de applicatie

Dit project ging van start met een Service Blueprint zodat we een ‘Minimum Loveable Product’ konden ontwikkelen. Dit konden we uiteraard niet zonder partners. Een sterke complementaire samenwerking was nodig om toegevoegde waarde te realiseren voor de eindgebruiker.

Zo konden we vertrouwen op de expertise van Groep INTRO op vlak van job coaching. Zij zorgden ook dat we toegang kregen tot de eindgebruiker. Daarnaast genoten we van ondersteuning door de onderzoeksunit van AP. Zij zijn experten in soft skills en effectieve feedback. Beiden speelden een belangrijke rol in de ontwikkeling van een concept dat werd gevalideerd in een pilotproject. IDEA Consult – expert impactevaluatie – heeft nu de taak om te beoordelen of onze aannames over effectieve feedback worden bevestigd. Wij kijken alvast uit naar de evaluatie van dit spannende en maatschappelijk zeer relevante softwareproject.

Aanpak project: snel prototypen om waarde te leveren aan de klant

Het project ging van start met een impact map en personas. Zo brachten we op een heldere wijze ons doel, de gebruikers, onze stakeholders en de beoogde toegevoegde waarde in kaart. Daarna diepten we die verder uit met customer journeys: as is en to be. Op die manier kregen we zicht op de benodigde features die we verwerkten in een user story map. Dit was de aanzet voor het eerste prototype op papier.

We schakelden daarbij snel: na slechts twee weken hadden we een eerste low-fidelity prototype op papier. We gebruikten daarbij de prototyping tool Marvel om eenvoudig klikbare schetsen te tonen. Het was eenvoudig, maar voldoende voor een eerste validatie door potentiële eindgebruikers.

Het was vervolgens een iteratief proces om dit prototype geleidelijk aan te verfijnen tot hoogwaardige schermontwerpen (met wat Fectiv kracht). Daarna konden we van start gaan met de ontwikkeling van een werkende basisversie van de Povigo-app.

Onze lessons learned bij het prototypen

Dit project heeft ons waardevolle lessen geleerd. Eerst en vooral bij het prototypen. We leerden dat het heel krachtig is om je prototype snel en vaak te valideren en aan te passen.

Ook het durven kijken naar je prototype vanuit verschillende invalshoeken is belangrijk. We schakelden daarvoor zowel jobcoaches als hun klanten in. Ook diversifieerden we in de doelgroep: we betrokken zowel mensen die een burn-out hadden, als mensen die terugkeerden naar de arbeidsmarkt na een lange ziekte zoals kanker. Ten slotte brachten we ook diversiteit in het perspectief: we keken zowel naar het perspectief van de medewerker als naar die van de werkgever.

Die verschillende invalshoeken zorgden voor een rijke context om in te starten. Zo waren we verzekerd dat de uitdaging die we met de tool willen oplossen helemaal in kaart was gebracht. Al deze aspecten, samen met alle expertise en domeinkennis die we samenbrachten, was alvast een geweldig startpunt voor de ontwikkeling van de digitale groei app Povigo.

Om te eindigen nog een speciale shoutout naar de partners die dit project mee mogelijk hebben gemaakt:

  • Groep INTRO: domeinexpertise en toegang tot de klant
  • AP: expertise in soft skills en effectieve feedback
  • IDEA Consult: impactevaluatie
  • ESF: actief betrokken bij de projecten die ze financieel ondersteunen

Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen?

Contacteer onze experten

Geïnspireerd door deze blog en wil je graag samenwerken?

Contacteer ons en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!